SEIF WORLD GROUP
اهلا بك عزيزى الزائر فى عالم سيف يسعدنا انضمامك لنا

SEIF WORLD GROUP

اهلا وسهلا يا زائر نورت وشرفت المنتدي
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول
مجموعة سيف هى أكبر مجموعة متخصصة على الانترنت  ****  SEIF GROUP Is the largest specialist online  ****  SEIF GROUP
عالم سيف مش هتقدر تسيب النت *** SEIF WORLD will not be able to leave the Internet *** www.seifworld.com
امبراطورية سيف مجموعة رائعة من البرامج * SEIF EMPIRE an impressive array of programs * www.seifempire.all-up.com
نجوم سيف أكبر مكتبة أدبية ثقافية *** SEIF STARS the largest library of cultural literary *** www.seifstars.all-up.com
ميديا سيف أكبر مكتبة فيديو ترفيهية * SEIF MEDIA the largest library of video entertainment* www.seifmovie.fliggo.com
سينما سيف أكبر صالات عرض للافلام للمشاهدة المباشرة ***seifcinema.all-up.com***  وقسم خاص للتحميل وتعرض الافلام بناء على رغبتكم
ناس سيف لمن يحلم بامتلاك مدونة ومساحة خاصة به يدون فيها آراءه وأفكاره وحريته **seifpeople.all-up.com** انضم الينا وكن مع ناس سيف وعبر عن نفسك
ارض سيف للسياحة والسفر احجز مقعدك معنا وانطلق ***seifearth.all-up.com*** فى اجمل بقاع الارض تجوب رحلاتنا الأرض ... أرض سيف
رياضة سيف هى اكبر ملاعب وستاد رياضى على النت فى مجال الرياضة seifsport.all-up.com اترك فريق الاحتياطى وانضم مع الفريق الاساسى فريق seif sport

شاطر | 
 

 اجمل ما في الشارع المصري 2

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
THE PRINCE OF EGYPT
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 1503
العمر : 37
الجنسية : Egypt
العمل : مدير عام المنتديات
المزاج : BHGAGA
Personalized field :

أعلام الدول :
المهنة :
نقاط التميز : 3
رصيد نقاط الاعضاء : 572
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: اجمل ما في الشارع المصري 2   الأحد ديسمبر 14, 2008 7:23 pm


تابع اجمل ما في الشارع المصري

هناك شبه إتفاق بين المصريين إنه مافيش مشاكل يعنى وأنت سايق لو تسرق الحته دى عكسى أو تخطفها مخالف أو (أنت مالكش دخله من الفتحه دى بس خش خش الوقت متأخر مش هتلاقى حد واقف...حد طبعا بمعنى أمين شرطة).



من حقك تعمل مطب قدام بيتك ، أو قدام المحل بتاعك أو المدرسة بتاعتك علشان تحس بالأمان ، و بناء المطب حق مكفول لأى مواطن ولا يحتاج لتصريحات ولا يكلفه أكثر من شيكارتين اسمنت.




من المميزات التى يمكنك الحصول عليها فى شوارع مصر فقط هى إنك من حقك تمنع أى حد يركن قدام المحل بتاعك أو الورشة بتاعتك ،معللا ذلك بأنه (ده باب رزق يا أستاذ)، وهى حجه قوية ومقنعة طبعا.



من المميزات التى يمكن الحصول عليها فى الشارع المصرى هى إنك ممكن تحجز مكان لعربيتك تركن فيه، مجرد قائمين من الحديد الصدىء و سلسلة من نفس الخامه ، و تقوم بزرع القائمين فى أى مكان فى الشارع معلنا استيلائك عليه و لن يعترض احد، بالعكس سيقوم جيرانك بالبحث عن مكان يصلح لتحويله إلى باركنج مشابه للذى اخترعته.




مش من حقك تشد التعشيقه لو هتركن صف تانى، بس من حقك تركن صف تانى.


من المميزات الموجوده فى شوارع القاهرة فقط إنك لو اتزنقت ممكن تعمل بى بى فى أى حته ، وفيه ناس بتحب تفن وترسم أشكال على الحيطه اللى أعتبرها مبولة، (الحقيقة أى حيطة فى القاهرة تنفع مبولة حتى حيطان المتحف المصرى اللى فى التحرير).
ههههههههههههههه


كمان من المميزات اللى عندنا أن أى حيطه تنفع سبورة تكتب عليها اللى انت عايزه وده موجود من ايام الفراعنه، هناك من يكتبون أسمائهم للذكرى، وهناك من يرسمون قلوب منبعجه بأسهم وإسمه وإسم حبيبته( مجدى و رانيا)،وهناك من يكتبون إعلانات عن شقق للمغتربات بأرقام تليفون الشقق علشان لو حد عايز يظبط واحده مغتربة، وهناك من يكتبون شعارات عنتريه مثل (عفوا هذا زمن الأهلى)، وهناك من يكتفون بالشخبطه والرسم، وفى كل جدران العاصمة ستجد متنفسا لهؤلاء المكبوتين لا تملك إلا ان تعتبره ميزة تنفس عن البعض و تضحك البعض.


من احلى الحاجات فى الشارع المصرى هو الحق المكتسب لصاحب الكشك فى استخدام ما يستطيع من المساحة المحيطة به، لو عندك كشك –وفى مصر فقط- تستطيع ان تضع كل بضاعتك بالخارج ،وهو يعنى حتة الكشك هيشيل إيه ولا إيه؟



لو عندك سوبر ماركت ممكن تزين بابه بصفين، صف علب سمنة روابى ،وصف كراتين برسيل،ومع إنها مجرد بضاعة إلا إن الناس بتعتبرها إيمدج للمحل،(مع إن المفروض إن البضاعة دى كلها تدى إنطباع بالكساد)!



من أحلى الحاجات فى الشارع المصرى ، إن المواطن المصرى لو شاف خواجه فى الشارع بيبتسم فى وشه على طول وبشكل تلقائى...إلا لو كان خليجى وده موضوع تانى.



ممكن توقّف أى شخص فى الشارع وتطلب منه اى حاجه ومن النادر إنه يكسفك، ممكن تطلب أى حاجه من أى واحد ماشى فى الشارع و بيتكلم مصرى بداية من (ممكن تقرا لى العنوان اللى مكتوب فى الورقة)،مرورا ب(سيجارة)،نهاية ب(ممكن جنيه اروح بيه؟).



من أحلى الحاجات فى الشارع المصرى ،الطيبة اللى زرعها الله فى الوجه المصرى، نوع من الطيبة تزيدها قسوة الظروف جاذبية، طيبة يسهل إستكشافها إذا وضعت وجها مصريا بين وجوه من جنسيات مختلفة (المانى، قطرىن يابانى،مكسيكى).
من أحلى الحاجات فى الشارع المصرى ، أن الجميع يدعو لك فى مختلف الاحوال، يعنى إذا عطفت على شخص سيدعو لك (ربنا يزيدك)، وإذا ساعدت شخصا ما (ربنا يريح قلبك)،وإذا تعرضت لمكروه(ربنا يعوض عليك)، حتى لو قمت باستفزاز شخصا ما (ربنا يسهلّ لك)، وأحيانا إذا تسرعت و تعديت بقول جارح على شخص ما (ربنا يسامحك).




برغم السلعوة فإنك لا تستطيع أن تنكر حالة من الشعور بالأمان تسيطر على شوارعنا، و تذكر كم مرة نسيت سيارتك مفتوحة و توجهت للنوم لتجدها فى اليوم التالى كما هى، اللصوص عندنا-وهذة ميزة ايضا-لا يسرقون السيارات المفتوحة.




البلد لا تنام وتعمل 24 ساعة ، وهى واحدة من اهم مميزات الشارع المصرى ، فأنت تستطيع ان تشترى اى شىء فى أى وقت بداية من الدواء نهاية بالحشيش (اللى هو دواء برضه)،وأضف إلى القائمة خدمات علاجيه ومحلات السوبر ماركت و مطاعم ومحطات بنزين وبائعى صحف و عربيات فول و محلات عصير ومقاهى و اقسام شرطة و كباريهات لو عايز.


من أحلى ما فى الشارع المصرى إجتهاد معظم الشعب فى أن يكون خفيف الدم صاحب إفيه (وكل واحد ومقدرته طبعا)، لكن وجود هذة الروح فى الشارع المصرى يضمن الحد الادنى من القدرة على التفاهم و التواصل، ويمكنك ملاحظة هذا بسهولة فى الحوارات التى تنشب سريعا بين قائدى السيارات المتوقفة فى أى إشارة و بمرور الوقت يمتلىء الحوار بآراء ساخرة و إفيهات ذكية سريعة إلى أن (تخِّضر) الإشارة و تبدأ زفة الكلاكسات ( يا عمى أنت هترغى؟).


أتوبيسات النقل العام مصممة بحيث تستوعب أكبر كم ممكن من الركاب، ومن احلى الحاجات فى مصر قاعدة ركوب الاتوبيس التى تقول (مهما كان الأتوبيس مليان..دايما ليك مكان).


من احلى الحاجات فى الشارع المصرى أن أى شارع ممكن ان يتحول إلى ملعب كرة، وأنا اقصد كلمة أى شارع فعلا و تذكر الماتشات التى تقام أمام القصر الجمهورى فى عابدين.


من أحلى الحاجات أن محترفى كرة الشارع اخترعوا كره على قد الشارع (الكورة الشراب طبعا).


من أحلى الحاجات فى مصر إن أى حد ممكن ياخد لقب (باشمهندس) بسهولة، ماعدا الباشمهندس الحقيقى فالناس تناديه ب (يا دكتور).


بالرغم من أن خطوط عبور المشاة يندر احترامها ،فإنه كثيرا ما يحترم قائدو السيارات رغبة المشاة فى العبور من أماكن خطر و يتوقفون لهم تماما حتى يعبرون فى أمان.



لو وقعت فجأه فى الشارع هتلاقى الناس اتلمت حواليك ممكن مايعملوش حاجه مفيده قوى بس على الاقل هتلاقى حد يشيلك من الارض و يركنك على جنب،و ( ميه..حد يجيب شوية ميه).


من أحلى الحاجات فى شوارع مصر ضحكة عسكرى المرور عندما تضحك فى وجهه او تلقى عليه تحية الصباح (صباح الفل).
بالمناسبة من المميزات ايضا إنك ممكن تدى عسكرى المرور الغلبان حاجه و تاخد عليها ثواب وماتعتبرش رشوة لأنه مابيعملش حاجه أصلا.


من أجمل الحاجات فى الشارع المصرى مشاهد لن تراها إلا فى شارع مصرى، مشهد شاب يساعد سيدة مسنة أو رجلا اعمى فى عبور الشارع، مشهد صلاة الجمعة او العيد فى الشارع، مشهد بائع العرقسوس و بائع الربابة و بائع غزل البنات،الرجل الذى يحمل قفص الخبز فو رأسه يسنده بيد وبالأخرى يقود دراجته، مشهد تجمع العشرات حول عربية الفول فى الصباح الباكر (أحلى شوية أكل فى العالم كله أصلا)،مشهد المحل الذى تمر أمامه ليلا وتراه مغلقا ولكنك تسمع قادما من الداخل صوت إذاعة القرآن الكريم،مشهد السيدة البدينة بالجلباب الأسود تجرى خلف اتوبيس هيئة النقل العام،مشهد الباعة الجائلين وهم يحملون فرشة البضاعة و يهربون من شرطة المرافق،مشهد صبى القهوة وهو يضع مبسم الشيشه فى فمه و ينفخ فيه ليفرغ الشيشة من الماء على الاسفلت،مشهد أعلام الزمالك ترفرف من السيارات عندما يفوز الأهلى فى نهائى أفريقيا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://bhgaga.ahlamontada.com
ASMA
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 1141
العمر : 27
الجنسية : لو لم اكن مصريه لوددت ان اكون مصريه
العمل : مدير عام المنتدى
Personalized field :

أعلام الدول :
المهنة :
هواياتي :
نقاط التميز : 4
رصيد نقاط الاعضاء : 255
تاريخ التسجيل : 24/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: اجمل ما في الشارع المصري 2   الأحد ديسمبر 14, 2008 8:29 pm

بتشوف على قناة OTV
برنامج اسمه (يبقى انت اكيد في مصر )
ده برنامج رغم انه بيتكلم عن السلبيات الموجوده
بس مواضيعه ممتعه جدا
والمذيع كمان بيلقيها بطريقه نتقبلها
موضوعك عامل زي البرنامج بالظبط
بتتكلم على السلبيات بس بطريقه نتقبلها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
THE PRINCE OF EGYPT
V.I.P
V.I.P
avatar

عدد الرسائل : 1503
العمر : 37
الجنسية : Egypt
العمل : مدير عام المنتديات
المزاج : BHGAGA
Personalized field :

أعلام الدول :
المهنة :
نقاط التميز : 3
رصيد نقاط الاعضاء : 572
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: اجمل ما في الشارع المصري 2   الأحد ديسمبر 14, 2008 9:38 pm

انا حبيت الموضوع بسبب طريقة عرضه واسلوب شرحه اللذيذ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://bhgaga.ahlamontada.com
 
اجمل ما في الشارع المصري 2
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
SEIF WORLD GROUP :: مقالات عامة-
انتقل الى: